Blekinge skärgård är den enda skärgården längs Sveriges sydkust. Området bjuder på sagolik natur som sjuder av live, om än på ett rogivande sätt. Lämningar vittnar om storhetstider och genomgripande förändringar. Småskaligt fiske och jordbruk har kompletterats med industriaktiviteter. Granit from Blekinge återfinns i flera europeiska byggprojekt. Den omfattande militära verksamheten har haft stor inverkan sedan 1600-talet.
Livet på öarna kräver goda kommunikationer över vattnet. Idag finns broar till de större öarna, men det traditionella färdsättet var skärgårdsbåtar. På ”båtkyrkogården” på Hägnudden på Tjurkö är två av dessa traditionella vita skärgårdsbåtar upplagda tillsammans med ett par mindre båtar och maskiner. De förfallna skroven ligger och rostar i skogen med Karlskrona hamn i bakgrunden.
Båten som ligger längst upp på land är ångslupen ”Carl” ombyggd till motorfartyg. ”Carl” (17,5 m lång, 4,5 m bred) byggdes 1911 i Kristianstad av Ljunggrens Verkstad men hette då ”Wämöparken I”. Båten trafikerade leden Trossö – Wämö och utgick från där fängelset ligger vid Tallebryggan. Redan 1912 såldes båten till Karlskronas Ångslups AB och döptes om till ”Carl”. 1952 motoriserades båten med en Volvo Penta motor. ”Carl” var i drift till någon gång på 1970-talet då den lades upp på Tjurkö.
I vattenkanten ligger ångslupen ”Trossö” (21,8 m lång och 5,1 m bred) ombyggd till motorfartyg som byggdes 1923 av Bergsunds Mekaniska Verkstad i Stockholm. Båten levererades till Karlskrona Ångslups AB samma år och var i drift till 1941 då den såldes tillbaka till Stockholm (trafikerade Vitså-Märsgarn i Stockholms södra skärgård). Båten återkom till Karlskrona skärgård 1962 då den motoriserades och gick på rutten Karlskrona (Skeppsbron) – Tjurkö – Sturkö. Någon gång under 1960-talet lades den upp på Tjurkö.
Platsen är inte helt lätt att finna då vägar, skyltar och information saknas. Den är svåråtkomlig och kräver klättring över höga stengärdsgårdar. Den har dock blivit en form av kultplats för nostalgiker och romantiker. En hel del besökare kommer hit och vissa lämnar spår efter sig bl a i form av färgglad graffiti. Vi kommer att återvända hit för att uppleva platsen under andra ljusförhållanden.